تبلیغات
دروس سوم راهنمایی - درس 3 و 4 و 5 و 6 اجتماعی

امروز:

درس 3 و 4 و 5 و 6 اجتماعی

درس سوم: چرا به حكومت نیاز داریم؟

__________________________________________

 

 

مؤسسات چه زمانی می‌توانند نیازهای مردم را به خوبی برطرف کنند؟

زمانی كه در ارتباط‌های متقابل خود با یكدیگر در یك فضای اجتماعی آرام و امن، هماهنگی و نظم لازم را داشته باشند.

 

کارهای اصلی یک حکومت چیست؟*

حفظ قلمرو یك كشور از تجاوزات، برقراری نظم و امنیت در جامعه، برقراری هماهنگی بین بخش‌های مختلف، حفاظت و حمایت از جان، مال و ناموس مردم در برابر قانون‌شكنان داخلی و متجاوزان خارجی.

 

نظم و هماهنگی  زمانی برقرار می شود که ..همه‌ی مؤسسات جامعه از مرجعی واحد فرمان بگیرند.. .

 

ضرورت و نیاز تشکیل حکومت در جوامع انسانی را توضیح دهید.*

در هر جمع انسانی از همان جوامع ابتدایی یك عده‌ای رئیس و فرمان‌ده دیگران بودند؛ قانون را مشخص می‌كردند و مراقب بودند كسی از آن تخلف نكند. زیرا در غیر این صورت هر كس در گروه و قبیله به راهی می‌رفت و كاری دلخواه خودش انجام ‌می‌داد. این حالت بقای قبیله در مشكلات و جنگ‌ها و رفع نیازها را به مشكل می‌انداخت. با رشد جمعیت انسان‌ها و شهرنشینی و به وجود آمدن مؤسسات و سازمان‌های مختلف نیازهای مردم جوامع به راحتی برطرف نمی‌شود. نیاز به هماهنگی و نظم در بین اجزای جامعه برای رفع نیاز‌های مردم و... وجود یك نهاد قدرتمند (بیشتر از دیگران) و بافكر و تدبیر را ضروری می‌سازد كه بتواند به وسیله‌ی قوانین خوب در جامعه هماهنگی و نظم برقرار كند و مانع تجاوز و برهم خوردن انضباط جامعه شود. در غیر این صورت هرج و مرج و تجاوز و ظلم، جامعه را فرا می‌گیرد و هیچ كدام از نیازهای افراد جامعه به خوبی بر طرف نمی‌شود.

 

ضرورت وجود حکومت در جوامع را با یک مثال توضیح دهید.

همانطور که جامعه از مجموعه افراد، گروه‌ها و سازمان‌های گوناگون تشکیل شده است بدن انسان نیز مجموعه‌ای متشکل از سلول‌ها و اندام‌ها و دستگاه‌های مختلف است. هدف تمام سلول‌ها و اعضا و جوارح بدن حفظ سلامتی و تعادل موجود زنده است زیرا روشن است که آسیب و خطر برای یک قسمت مساوی تهدید همه‌ی اعضای بدن است (از بین رفتن بدن = از بین رفتن اعضا). بدن انسان برای بقا و رشد نیاز به قسمتی دارد که بتواند 1) بین اعمال سلول‌ها و اندام‌ها و دستگاه‌ها در راستای هدف اصلی، هماهنگی و نظم ایجاد کند و 2) اگر عضوی در انجام وظایفش به مشکل خورد در کل اگر خطری بدن را تهدید می‌کرد آن اشکال را شناسایی کند و  برای رفع آن مشکل تلاش کند و در نتیجه از تأثیر آن بر کل بدن جلوگیری کند.

در جوامع انسانی (پیدایش شهر) نیز مانند بدن، نهادی لازم است که برای حفظ و رشد جامعه؛ با تمام اعضای جامعه در ارتباط باشد؛ قدرت اجرایی و فکری زیادی داشته باشد تا بتواند هماهنگی و نظم را در جامعه بین اجزا بر قرار سازد و با تلاش برای شناسایی و رفع مشکلات، کارشکنی‌ها، کم‌کاری‌ها و... از بروز بی نظمی و خطر برای جامعه جلوگیری کند.

 

روند تاریخی شکل‌گیری حکومت‌ها را توضیح دهید.*

با افزایش جمعیت و گسترش روستاهای نخستین و به هم پیوستن چندین روستای نزدیک به هم  (در راستای رسیدن به امنیت بیشتر) آرام آرام شهرهای اولیه به وجود آمد. قواعد، ترکیب جمعیت، روابط و مشکلات شهرها متفاوت از روستاهای اولیه بود. جمعیت بسیار زیاد و از قبیله‌ها و گروه‌های دور هم جمع شده بودند. به تدریج تقسیم کار اجتماعی و تخصص در شغل‌ها و روابط اجتماعی بیشتر و پیچیده‌تر می‌شد. در عین حال مثل همیشه، افرادی با دزدین مال و تجاوز به حقوق دیگران امنیت شهر را در خطر می‌انداختند. خطر حمله‌ی شهرها و روستاهای مجاور نیز با وجود اختلاف و تنوع جمعیت زیاد شهرها بسیار بیشتر می‌شد.

در همین راستا انسان‌ها برای برقراری نظم و رسیدن به هماهنگی (امنیت داخلی و خارجی) به اقتدار و ریاست عده‌ای از افراد قدرتمندتر، با هوش‌تر و در مواردی عادل‌تر بر شهرشان راضی بودند. حکومت این حاکمان معمولا با ظلم همراه بود حداقلی از امنیت و نظم را برای مردم به همراه داشت.

نیروی نظامی، خزانه‌ی حکومتی، مالیات، قوانین همه‌گیر و مجازات‌های حکومتی همزمان با شکل‌گیری نخستین حکومت‌ها در جوامع به وجود آمد.

 

هسته‌ی اصلی اقدامات حکومت چیست و از کجا بدست می‌آید؟

قدرت؛ (حكومت بدون قدرت فكر و تدبیر نمی‌تواند قوانین درست و مفید وضع كند و بدون قدرت و فكر، توانایی اجرا و جلوگیری از نقض آن را ندارد). و منبع قدرت هر حكومتی از نیروی انسانی و منابع طبیعی.

 

حکومت ضعیف و حکومت قوی را با هم مقایسه کنید.

قدرت یك حكومت فقط به توانایی اعمال زور نیست بلكه توانایی‌های علمی و فكری حكومت بسیار مهمتر است. حكومت ضعیف توانایی درك نیاز‌ها جامعه و برنامه‌ریزی برای رفع آنها را ندارد، توانایی فكری وضع قوانین مناسب ندارد،‌ قدرت اجرای قوانین و جلوگیری از قانون‌شكنی و تخلف در جامعه را ندارد. حكومت ضعیف منابع مالی و انسانی كشور را هدر می‌دهد و نمی‌تواند از منافع كشور در مقابل بیگانگان و تجاوزات حفاظت كند.

 

وظایف اصلی حکومت‌ها را بنویسید. (از نظر کتاب)*

وضع قانون و مقررات برای ایجاد هماهنگی بین مؤسسات مختلف جامعه؛

تعیین مسئول برای اجرای قوانین؛

نظارت بر اجرای قوانین و جلوگیری از قانون‌شكنی؛

حفظ و ترویج اخلاق، ارزش‌های ملی، فرهنگی و دینی از راه‌های مختلف؛

 

مهمترین پرسشی که درباره‌ی حکومت همیشه ذهن انسان را مشغول کرده، چیست؟

چه افرادی شایستگی حكومت كردن دارند؟ ویژگی‌های یك حكومت خوب چیست؟ چه قوانینی باید بر جامعه حكم‌فرما شود.

درس چهارم: چرا به قانون نیاز داریم؟

__________________________________________

 

 

هنجار چیست و چه انواعی دارد؟*

باید و نباید‌های روزمره كه به رفتار ما در زندگی فردی و اجتماعی جهت می‌دهند هنجار می‌گویند. هنجارهای اجتماعی، هنجارهای فرهنگی، هنجارهای اخلاقی، هنجارهای دینی و...

 

عرف چیست؟

به هنجارهای اجتماعی كه بعد از مدت‌ها در هر جامعه‌ای مورد قبول بیشتر مردم می‌شود و آرام آرام جزء آداب و رسوم محسوب می‌شوند. مثل آداب و رسوم ازدواج، مراسم ختم و سوگواری و...

 

حکومت به چه وسیله‌ای هماهنگی و نظم را در جامعه بین مردم و موسسات برقرار و آن را مدیریت می‌کند؟*

به وسیله‌ی وضع قوانین مناسب و عادلانه، ‌ اجرای دقیق، نظارت بر اجرای قوانین و جلوگیری از تخلفات

 

قانون چیست؟*

باید و نباید‌هایی (هنجارهایی) كه در جوامع توسط حكومت‌ها وضع و به مردم و مؤسسات جامعه ابلاغ می‌شوند قانون گفته می‌شود. قانون ها به صورت مكتوب و نوشته در می‌آیند.

 

قانون برای چه کسانی است؟ (مخاطب قانون در جامعه چه کسانی هستند؟)

برای تمام اعضای جامعه: شهروندان (با هر رنگ و نژاد و قبیله و ثروت و قدرتی) سازمان‌ها و مؤسسات و خود حكومت

 

مراتب قانون را توضیح دهید.*

قانون اساسی: مهمترین و اصلی‌ترین قانون هر كشور كه مادر بقیه‌ی قوانین و مقررات هر كشور است.

قوانین موضوعه: قوانینی كه توسط مجلس شورای (پارلمان) كشور و برای موضوعات مختلف جاری كشور تصویب می‌شود.

مقررات و بخشنامه‌های معمولی در هر وزارت‌خانه و اداره

 

آیا قوانین و مقررات آزادی‌های انسان را محدود می‌کنند؟ اگر بلی چرا این قدر بر آن تأکید می کنند؟*

بله. قوانین مقداری از آزادی‌های ما را محدود می‌كند. یعنی ما هر كار كه دلمان خواست نمی‌توانیم انجام دهیم.  

در هر جامعه افراد زیادی زندگی می‌كنند. افراد همیشه در ترس تجاوز دیگران به جان و مال خود بودند. انسان‌ها برای اینكه بتوانند در امنیت و آرامش زندگی كنند تصمیم گرفتند به طور آگاهانه مقداری از آزادی‌های خود را بدهند تا بتوانند از باقی‌مانده‌ی آزادی خود با خیالی آسوده‌تر استفاده كنند. اگر در جامعه‌ای قانون و مقرراتی وجود نداشته باشند و هر كس هر كار دلش خواست بكند (هیچ محدودیتی وجود نداشته باشد) هیچ كس نمی‌تواند از آزادی خود استفاده كند. به عبارتی دیگر آزادی مطلق (بی قانونی) مساوی نبود آزادی است. مثلا اگر ما برای دقایقی پشت چراغ قرمز محدود نشویم، یعنی قانونی برای عبور و مرور نباشد و همه آزاد باشند كه از چهارراه عبور كنند چه اتفاقی می‌افتد. بله هر كس می‌خواهد خودش رد شود و در نتیجه ترافیك قفل می‌شود و هیچ كس نمی‌تواند به راحتی عبور كند.

 

جامعه‌ی قانونمند و جامعه‌ی بی‌قانون (یا جامعه‌ای که در آن قانون اجرا نمی‌شود) را با هم مقایسه کنید.

در جامعه‌ی قانون‌مند حدود وظایف، مسئولیت‌ها و از طرفی حقوق هر فرد یا سازمانی مشخص است ولی در جامعه بی قانون هیچ كس دقیقا نمی‌داند چه وظیفه و در مقابل چه حقوقی دارد.

در جامعه قانون‌‌مند روابط بین اعضا و سازمان‌ها منظم و هماهنگ است و در جامعه بی‌قانون هرج و مرج حاكم است.

در جامعه قانون‌مند همه اقشار در مقابل قانون مساوی هستند ولی در جامعه بی‌قانون هر كس به ضعیف‌تر از خود ظلم می‌كند.

در جامعه قانون‌مند نیازهای جامعه بهتر و آسان‌تر رفع می‌شود ولی در جامعه بی قانون حتی نیازها‌ی اولیه افراد به راحتی برآورده نمی‌شود.

 

وظایف سه‌گانه‌ی حکومت درباره‌ی قانون چیست؟*

وضع قوانین.

اجرای قوانین.

نظارت بر اجرای قوانین و جلوگیری از تخلفات.

 

کارکردهای قانون در جامعه بنویسید.*

هماهنگ كردن عملكرد سازمان‌های اجتماعی

تنظیم روابط بین مردم و مؤسسات مختلف.

مشخص كردن وظایف مؤسسات در مقابل مردم و بالعكس

رسیدگی به درگیری  منازعات میان مردم، گروه‌ها و سازمان‌ها

دفاع از حقوق محرومان و اقشار ضعیف در مقابل ستمگران و زورگویان

 

حکومت مشروطه و استبدادی را با هم مقایسه چه تفاوتی با هم دارند؟*

در حكومت استبدادی قانون حرف (دلبخواه) حاكم و فقط برای مردم است و حاكمان و نزدیكان به آنها را فرانمی‌گیرد. اما در حكومت مشروطه قدرت حاكم هم (چه یك نفر، چه عده‌ای) توسط قانون محدود می‌شود و حاكمان نمی‌تواند هر كاری دلشان خواست انجام دهند.


 

__________________________________________

 

درس پنجم: حكومت ما چه ویژگی‌هایی دارد؟

__________________________________________

 

 

آیا مردمِ سرزمین‌های مختلف دارای افکار، سلیقه و فرهنگ‌های یکسان هستند؟ چرا؟

خیر. زیرا مردم هر سرزمین گذشته، محیط زیست،‌ زبان،‌ دین، آداب و رسوم، مشكلات و... مختلفی دارند.

 

تنوع حكومت ها به چه عواملی بستگی دارد؟*

به تفاوت در گذشته (تاریخ)، آداب و رسوم (‌فرهنگ)، سرزمین (جغرافیا)، ‌دین و... هر كشور بستگی دارد.  

 

حکومت و هدف آن چیست؟*

بزرگترین و قدرتمندترین مؤسسه هر جامعه كه به وسیله قوانین در بین اجزای جامعه هماهنگی و نظم ایجاد می‌كند. هدف اصلی هر حكومت ایجاد امنیت، آرامش و نظم برای بهتر برطرف شدن نیاز‌های جامعه و در نتیجه رشد و پیشرفت آن جامعه است. 

 

جمهوری به چه  معنی است؟

یعنی حكومتی كه قدرت و حاكمیت فقط در دست یك گروه خاص نیست و مردم هم می‌توانند با شرایطی در قدرت سهیم شوند و در اداره‌ی جامعه نقش داشته باشند.

 

ویژگی‌های حکومت دینی چیست؟

فرد یا گروه حاكم بر مردم نه بر اساس تشخیص خود بلكه بر پایه‌ی دستورات الهی، تعالیم دینی عمل می‌كند.

 

چند ملاك برای طبقه‌بندی حكومت‌ها نام ببرید.*

میزان توجه حكومت‌ها به قوانین الهی.

نظام و شیوه‌ی دادوستدی (نظام اقتصادی) كه حكومت‌ها قبول دارند.

میزان توجه به مردم و نقش آنها در تعیین سرنوشت خودشان.

 

حکومت ولایت فقیه یعنی چه؟

یعنی سرپرستی جامعه شخصیتی روحانی، مسلط به احكام دینی و مطلع از سیاست و اداره‌ی جامعه است.

 

ارکان حکومت جمهوری اسلامی را نام ببرید.*

قوه‌ی مققنه  2- قوه‌ی مجریه  3- قوه‌ی قضائیه 4- رهبری 5- مجلس خبرگان

 

قوه‌ی مققنه چه وظایف و چه ارکانی دارد؟*

قانون‌گذاری.  1-مجلس شورای اسلامی و2- شورای نگهبان

 

سه وظیفه‌ی شورای نگهبان را نام ببرید.*

نظارت بر مصوبات مجلس كه مبادا با احكام اسلامی و قانون اساسی مغایر باشند

بررسی صلاحیت نامزد انتخابات مجلس، ریاست جمهوری و مجلس خبرگان

بررسی و نظارت بر برگزاری درست انتخابات مجلس، ریاست جمهوری و مجلس خبرگان

 

ترکیب و انتخاب اعضای شورای نگهبان چگونه است؟*

شش نفر فقیه (عالم به احكام دینی) به انتخاب مستقیم رهبر + شش نفر حقوقدان

رئیس این شورا هم یكی از فقها است.

 

رد صلاحیت در انتخابات به چه معناست؟

یعنی اینكه به دلایلی كه شورا نگهبان می‌داند فرد شایستگی برای نامزد شدن در انتخابات را ندارد و مردم نمی‌توانند به او رأی بدهند.

 

قوّه‌ی مجریه چه وظیفه‌ای دارد و از چه اجزایی تشکیل می‌شود؟*

اجرای قوانین. دولت و سازمان‌هایی كه تحت نظر دولت قوانین را در كشور اجرا می‌كنند.

 

رئیس قوه‌ی مجریه ..رئیس جمهور.. است.

 

وظیفه‌ی قوّه‌ی قضائیه چیست؟

نظارت بر اجرای قوانین. رسیدگی به تخلفات. رسیدگی به اختلافات و دعواها در بین اعضا جامعه.

 

رهبری چگونه بر کار قوای سه‌گانه نظارت می‌کند؟*

نظارت بر قوه‌ی مقننه: عزل و نصب فقهای شورای نگهبان

نظارت بر قوه‌ی قضائیه: عزل و نصب رئیس قوه‌ی قضائیه

نظارت بر قوه‌ی مجریه: امضای (تنفیذ) حكم ریاست جمهوری یا عزل وی

 

نمایندگان مجلس خبرگان را چه كسانی تشكیل می دهند و این افراد را چه كسانی انتخاب می كنند؟

فقط متخصصان امور دینی (فقها) و اعضای مجلس را مردم انتخاب می كنند .

 

وظایف مجلس خبرگان چیست؟

انتخاب رهبر. تشخیص عدم صلاحیت رهبری بر اساس معیارهای قانون اساسی

 

نهادهای انتخابی (توسط مردم) در حکومت اسلامی را نام ببرید.

نمایندگان مجلس. رئیس جمهور. نمایندگان مجلس خبرگان. نمایندگان شورای شهر

 

نهادهای انتصابی (نصب توسط مردم نیست) در حکومت جمهوری اسلامی را نام ببرید.

فقهای شورای نگهبان. رئیس قوه‌ی قضائیه.

 

حكومت الهی چه ویژگیهایی دارد؟

قوانین آن بر اساس دستورات خداوند است ونمایندگان مردم قوانین مخالف دستورات الهی را تصویب نمی كنند.

 رهبری آن در دست فردی است كه احكام و دستورات خداوند را به خوبی می داند تا بتواند راه الهی را تشخیص دهد. سیاستمدار باشد تا بتواند از منافع و حقوق مردم در برابر ستمگران دفاع كند، با دشمنان مردم شجاعانه برخورد كند یا بینش اجتماعی داشته باشد، به فكر مردم باشد، و شرایط اجتماعی آن ها را درك كند، با تقوا باشد و با مردم به عدالت رفتار كند.

 

چرا حكومت اسلامی ایران از نوع حكومت الهی است؟

زیرا هر دو این ویژگی را داراست.

اولاً قانون اساسی كشور ما بر اساس احكام قرآن نوشته شده. قوانینی كه در مجلس نیز به تصویب برسند نیز نباید با قوانین الهی و دستورات خداوند مخالف باشند.

ثانیاً : امام خمینی بنیانگذار این حكومت، شخصیتی روحانی، آگاه از دین اسلام و آشنا با امور مردم و جامعه ی خود بودند. ایشان به نمایندگی از طرف مردم حكومت اسلامی را بنا گذاشتند. اكنون هم رهبری در دست یك فقیه است.


 

__________________________________________

 

درس ششم: مجلس ما در حکومت چه نقشی دارد؟

__________________________________________

 

 

1- مردم ایران هر ..چهار سال.. می‌توانند در انتخابات مجلس شرکت کنند و نمایندگان خود را انتخاب کنند.

 

2- وظیفه‌ی رئیس مجلس چیست؟*

رئیس مجلس در رأس هیئت رئیسه مجلس است و وظیفه دارد جلسات مجلس را اداره کند.

 

3- وظیفه‌ی اصلی نمایندگان مردم در مجلس چیست؟*

مشورت کردن درباره‌ی مسائل مختلف و مورد نیاز کشور و در نهایت وضع قوانین و مقررات مناسب در آن مورد.

 

4- کمیسیون‌ها در مجلس برای چه تشکیل می‌شوند؟ چند مثال بزنید.*

در مجلس برای مشورت بهتر گروه‌های گوناگونی را تشکیل داده‌اند و هر یک از نمایندگان متنایب با علایق، تحصیلات و تجربه‌هایش در یکی از این گروه‌ها عضو می‌شود. به این گرو ها کمیسیون می‌گویند.

کمیسیون‌ها برای بررسی بهتر یک موضوع می‌توانند از متخصصین و صاحب‌نظر‌ها و دیگر مسئولین حکومتی مانند وزرا کمک بگیرند.

کمیسیون کشاورزی، کمیسیون سیاست خارجی، کمیسیون بازرگانی، کمیسیون آموزش و پرورش و...

 

5- به مراحل تصویب یک قانون از ابتدا تا ابلاغ اشاره کنید.

پیشنهاد تصویب قانون از طرف قوه‌ی مجریه (لایحه) یا عده‌ای از ینمایندگان (طرح) به مجلس داده می‌شود. در مرحله اول در یکی از کمسیون‌های مرتبط مورد بحث و تحقیق و اصلاح قرار می‌گیرد. پس از آن برای بحث نهایی در جلسه‌ی علنی با حضور اگثریت نمایندگان مطرح می‌شود. موافقان و مخالفان تصویب آن قانون در مورد آن سخنرانی می‌کنند. سپس به رأی گذاشته می‌شود اگر اکثریت به آن رأی موافق داد تصویب می‌شود.

در مرحله بعد قانون مصوب نمایندگان مردم به شورای نگهبان می‌رود. اگر از نظر این شورا قانون مصوب مجلس، مغایر با قانون اساسی و احکام اسلامی و شرعی نباشد برای اجرا به قوه‌ی مجریه ابلاغ می‌شود.

 

6- با دو مثال نقش قوانینی را که مصوّب مجلس در زندگی روزمره‌ی شهروندان بررسی کنید.

همه‌ی قوانین مربوط به سازمان آموزش و پرورش و مدارس (تعیین تشكیلات، تعیین حقوق برای كاركنان،‌ شرایط تحصیل و...)

قوانین مربوط به خرید و فروش (كلی و جزئی)

قوانین مربوط به صادرات و واردات

 

7- وظایف مجلس را نام ببرید.*

قانون‌گذاری

دادن رأی اعتماد به وزیران

سؤال كردن از رئیس جمهور و وزرا

استیضاح رئیس‌جمهور و وزرا

تحقیق و بررسی از همه‌ی سازمان‌های حكومتی

رسیدگی به شكایات مردم

 

8- فرق سوال کردن از وزیر یا رییس جمهور و استیضاح آنان چیست؟

استیضاح به معنی توضیح خواستن است و با سؤال كردن متفاوت است. در استیضاح، وزیر استیضاح شده پس از اینكه وارد مجلس شد و در مورد مسئله ی مورد نظر مجلس توضیح داد، باید از مجلس مجدداً رآی اعتماد بگیرد. ولی در سؤال، وزیر یا رئیس جمهور باید نماینده یا نمایندگان سؤال‌کننده را قانع کند و نیازی به رأی اعتماد مجدد نیست.

 

 9- هدف از تحقیق و بررسی نمایندگان مجلس از سازمان‌های دولتی چیست؟

آن‌ها می‌خواهند بدانند آیا قوانینی  مصوب مجلس در سازمان‌های حكومتی (به ویژه قوه‌ی مجریه) به خوبی اجرا می‌شود یا در اجرای آن نواقصی وجود دارد و دلبخواهی عمل می‌شود.

 

10- طبق قانون اساسی کدام کمیسیون در مجلس برای رسیدگی به شکایات مردم از ادارات و سازمان‌های اجرایی یا قضایی تشکیل شده است؟

کمیسیون اصل 90 طبق اصل نودم قانون اساسی مسئول رسیدگی شکایات مردم از طرز کار قوه‌ی مجریه یا قوه‌ی قضائیه داشته باشد می‌تواند شکایت خود را کتبا به این کمسیون مجلس عرضه کند.

 

11- تفاوت‌های یک مجلس قوی و کارآمد با یک مجلس ضعیف، تشریفاتی و بی‌فایده چیست؟

 


نوشته شده در : چهارشنبه 16 تیر 1389  توسط : میلاد جلیلیان.    نظرات() .

محمدرضا جوادی
یکشنبه 21 اردیبهشت 1393 03:14 ب.ظ
I LOVE YOU
عالمه
دوشنبه 11 فروردین 1393 12:33 ب.ظ
خوب بود ولی کاش جواب فعالیت های خارج از کلاس رو هم توش میذاشتی. ممنون سال خوبی داشته باشی
z
شنبه 9 فروردین 1393 04:12 ب.ظ
خیلی خیلی بی خود بود
طهورا جووووون
جمعه 23 اسفند 1392 11:26 ق.ظ
خیلی سایت الکی و به درد نخوری بود به درد ننت می خوره عوضی کثافت مردم آزار
shima
دوشنبه 19 اسفند 1392 06:20 ب.ظ
سلام مرسی خوب بودددددددددد
دوشنبه 16 دی 1392 03:10 ق.ظ
بدبودبدبود
علی
چهارشنبه 4 دی 1392 12:04 ق.ظ
عاااااااااااااااااااااااااااالی
سامان
چهارشنبه 4 دی 1392 12:02 ق.ظ
سایتو درست نکرده بودی بهتر بود .گههه
آرمین
چهارشنبه 4 دی 1392 12:00 ق.ظ
واقعا سایتت بی خود بود
محمد
شنبه 23 آذر 1392 08:10 ب.ظ
اخه من نمی دونم به کدوم خلایی سر بزنم تا جواب فعالیت های خارج از کلاس اجتماعی پدرسگ را داشته باشد
در ضمن به وبلاگم سر بزنید واگر چنین سایتی را پدا کردید به ایمیلم ارسال کنید:
khoshi.khosh@yahoo.com
محمد
یکشنبه 17 آذر 1392 02:02 ب.ظ
کیرم تو دهنت
مهدی
پنجشنبه 14 آذر 1392 10:11 ق.ظ

خیلی خوب بود فقط تو رو خخدداا صفحه

ش بزرگ تر كنید



Jaba
شنبه 9 آذر 1392 09:41 ب.ظ
خاک تو سرت کنن با این سایتت
الهه
سه شنبه 5 آذر 1392 04:10 ب.ظ
خیلی خوب بود
اسما
چهارشنبه 29 آبان 1392 04:50 ب.ظ
قدیمی بود سوالات بروز رسانیش کن
سحر
سه شنبه 21 آبان 1392 02:40 ب.ظ
مرسی خیلی خوب بود
سه شنبه 21 آبان 1392 02:37 ب.ظ
مرسی[دست
نیایش
جمعه 17 آبان 1392 01:49 ق.ظ
اون دو نفر که ادب ندارن بی خیال . خوب بود می تونست بهتر هم باشه اگر می شه این ها رو با علامت هم در سایتت بگذار تا از آن استفاده کنیم
مریمی
چهارشنبه 15 آبان 1392 08:46 ب.ظ
میسسسسسسسسسی ممنونم .ولی زیاد خوفف خوف ن بد بد.خوفففففففففففف بود
LEO
چهارشنبه 15 آبان 1392 08:09 ب.ظ
احمد و رضا حیف اون اسم که روی گوساله هایی مثل شما گذاشته شده
با تشکر
E
چهارشنبه 15 آبان 1392 08:05 ب.ظ
PERFECT
عسل
یکشنبه 12 آبان 1392 03:07 ب.ظ
همچی عالی بود ولی متن ها کامل نبود لطفا سعی کنید که متن کامل رو بدهید اگر هم می شی حرف های رضا و احمد رو از سایت بیرو بیورید یا حذف کنید لطفا ممنون متن ها کامل tanksssssssssssssssssssssss
رضوان
جمعه 3 آبان 1392 10:13 ق.ظ
عالیییییی بود
Zahra
جمعه 12 مهر 1392 07:43 ب.ظ
اقا اینارو بی خی ادب ندارن خوب بود اما می تونست بهترم باشه مرسی
احمد
پنجشنبه 12 اردیبهشت 1392 07:53 ب.ظ
اصلا احمیتی به حرف این تازه به دوران رسیده ها نکن که دم به دقیقه دارن ریدن و کیر زیبایشان را به رخ همه میکشند
چهارشنبه 28 فروردین 1392 11:14 ب.ظ
بسیار عالی بود
محمد
چهارشنبه 4 بهمن 1391 09:05 ب.ظ
خیلی خوب ومفید بود.
الناز
سه شنبه 3 بهمن 1391 08:06 ب.ظ
حداقل یکی دوتا عکس میگذاشتی
م
دوشنبه 18 دی 1391 11:26 ب.ظ
بدک نبود
فاطمه
دوشنبه 11 دی 1391 09:05 ب.ظ
عالیه
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نمایش نظرات 1 تا 30